Noodremsystemen helpen, vooral die van Volvo

Adac, de Duitse zusterorganisatie van de ANWB, heeft zes automodellen getest die uitgerust zijn met een noodremsysteem. Allemaal maken ze een verschil – wat bij een botsing levensreddend kan zijn – maar het beste werkt toch Volvo’s City Safety.
Noodremsystemen zijn in opkomst. Zulke systemen detecteren met behulp van radar, sensoren en camera’s wanneer een kop-staart botsing dreigt. Op dat moment waarschuwen ze de bestuurder. Reageert die niet dan kan het veiligheidssysteem ingrijpen en de auto automatisch afremmen. De Duitse organisatie Adac heeft zes van deze systemen getest in uiteenlopende situaties.
De Volvo V60 kwam als beste uit de bus. Het systeem waarschuwt de autorijder op twee verschillende manieren, via een geluidssignaal en door een visuele projectie op de autoruit. Bij een snelheid tot 40 km/u – een tempo waarin veel kop-staart botsingen plaatsvinden – verhindert het systeem zelfs een aanrijding met een stilstaand object.
Echter, hoe onregelmatiger het object beweegt, des te moeilijker wordt het voor de Volvo. Dit terwijl de Mercedes-Benz CLS juist goed omgaat met dynamische situaties, bijvoorbeeld met een aanhanger die plots remt vóór de auto. Samen met de Audi A7 en Volkswagen Passat Variant scoort de Mercedes goed.
De noodremsystemen van de BMW 5 Serie en Infiniti krijgen de score ‘voldoende’. Ze verminderen het risico op een aanrijding maar slechts in geringe mate. Zo is de automatische afremming een stuk minder dan die bij Volvo. Wel vindt Adac dat Infiniti innovatief is met het gaspedaal. Dat geeft in een risicosituatie tegendruk, zodat je niet per ongeluk het verkeerde pedaal hard in kunt trappen.
Al met al is Adac tevreden dat alle geteste systemen bijdragen aan de veiligheid. Geen enkel systeem gaf een vals alarm. Adac adviseert autofabrikanten dan ook om noodremsystemen standaard in auto’s te bouwen.