Volvo V40 topscoorder EuroNCAP-crashtest

Veiligheidsinstituut EuroNCAP heeft zes nieuwe modellen getest. Vijf ervan behaalden alle vijf sterren, met de Volvo V40 als absolute topscoorder ooit in z’n segment. De Isuzu D-Max maakte een sprong vooruit van twee naar vier sterren.

Het veiligheidsinstituut EuroNCAP heeft zes nieuwe modellen tegen een muur laten crashen en er andere tests mee uitgevoerd, om te zien hoe het met de veiligheid gesteld is. De maximale score van vijf sterren is behaald door de nieuwe Audi A3, de Kia Cee’d, Renault Clio, Volvo V40 en Ford B-Max.

Dat laatste is opmerkelijk omdat de B-Max geen B-stijlen heeft vanwege de achterste schuifdeur. Ford heeft de deuren echter zo geconstrueerd dat ze zelf de functie van de B-stijlen overnemen bij het sluiten van de deuren. Eventuele botsenergie bij een zijwaartse crash wordt daarin opgevangen. Dat blijkt te werken want de B-Max scoort 92 procent op de EuroNCAP-bestuurdersveiligheid. Fords mini-MPV verdient ook punten met het veiligheidssysteem Active City Safety, een zogenaamd autonoom noodstopsysteem (AEB) dat eerder beloond werd met het EuroNCAP Advanced-keurmerk voor wetenschappelijk aantoonbaar werkende veiligheidsvoorzieningen.

Het instituut roemt de Volvo V40. Niet alleen is Volvo’s nieuwste model EuroNCAP-topscoorder aller tijden, het model voert ook standaard ’s werelds eerste voetgangersairbag. Zodra een aanrijding met een voetganger – of fietser – door sensoren wordt waargenomen springt de airbag in een fractie van een seconde uit de motorkap en opent over de autoruit en A-stijlen, om het slachtoffer te beschermen. Je ziet het in de video bij dit artikel. Deze vinding levert Volvo een EuroNCAP-score van 88 procent voor voetgangersveiligheid op, een nooit eerder behaald puntenaantal.

De Isuzu D-Max stond niet bepaald bekend als een veilige auto; in 2008 behaalde de pick-up slechts twee van de vijf sterren. Het vernieuwde model laat een flinke verbetering zien. Vooral met dank aan de 83 procent bestuurdersveiligheid zijn nu vier sterren behaald. Voor de laatste ster moet Isuzu nog werken aan de voetgangersveiligheid.

Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+Email this to someone
Tags: